School Blog

Young poets impress in contest.

Students from several IES schools have taken part in an English-language poetry contest.

The competition, encouraging students to explore their poetic side, was arranged by five IES schools north of Stockholm - Uppsala, Gävle, Falun, Sundsvall and Umeå.

Students from years 7 - 9 were asked to write a poem with the theme of ‘Hopes and Dreams’.

The overall winner of the contest was Louise Berntsson from IES Uppsala (pictured, right).

She said: "This was the first poetry contest that I have ever entered and so I felt very surprised to win. I was very happy to take part and also to have my poetry recognised by IES."

Rebecca Ryberg, the organisation’s subject facilitator for English, took on the challenging role as the contest’s judge. The schools taking part selected 29 poems for her to choose from, a maximum of three poems per year group from each school. After looking through the talented and diverse entries, Ms Ryberg chose the winners for each year group.

She said: "There were so many great poems written by the students; it was quite hard to judge.  The quality was extremely high, and I know their teachers are really proud of their work and efforts."

The winning poem:

The girl on the boat

She has that look in her eyes,

Like the life in her was drawn out by the mouth,

Unable to speak,

she looks so tired and weak.

The girl on the boat has dreams.

 

She dreams of a world where the only thing falling from the sky is rain,

Not bombs

Not shell casings

Not blood

 

She dreams of a world where the only things that crack open are watermelons,

and coconuts

Not innocent skulls

Or paper ribcages

 

She dreams of holding a math book in her hands again,

Of curling her fingers around a pen,

Of walking outside to see the sun smiling,

And at night, the stars twinkling.

 

The girl on the boat dreams of a world where living,

is not the same as surviving.

 

The other results of the contest by category were:

Year 7:

First place:  Molly Åberg from IES Gävle.  Poem: "Peace and Death."

Runner up: Kian Esfandiari from IES Uppsala.  Poem:  "Hopes and Dreams."

 

Year 8:

First place: George Makso from IES Umeå.  Poem: "Life is Not a Dream."

Runner up: From IES Falun, would prefer not to be named.

 

Year 9:

First place:  Louise Berntsson from IES Uppsala.  "The Girl on the Boat."

Runner up: Emma Hansson from IES Umeå.  "A Single White Flower.”

From the Principal

Full fart framåt!

I den härliga vårsolens sken håller våra elever på att avsluta årets nationella prov, vilka de har jobbat mycket bra med. Snart får skolan besök av Skolinspektionen, som kommer på ett av sina regelbundna tillsynsbesök. De kommer att prata med både personal och elever. För oss är det också viktigt att få veta vad elever och vårdnadshavare tycker om skolan, och om ni ännu inte fyllt i årets enkät ber vi att ni loggar in på SchoolSoft så hittar ni en länk där så att ni kan fylla i enkäten och hjälpa oss med vårt kvalitetsarbete.

Vi har under det här skolåret också jobbat mycket med “Gävlemodellen” för att förbättra vårt arbete för trygghet i skolan och mot mobbning. Som en förlängning av det kommer vi att introducera arbete med en app som heter Speak Up, som elever kan använda för att informera skolans personal om mobbning och liknande helt anonymt.

I slutet av terminen kommer vi också ha några fler elevens val-dagar. I år har vi lagt upp dessa på ett nytt sätt. Eleverna väljer ett skolämne som de vill utveckla sig mer inom, och lärarna i de olika ämnena planerar fördjupande aktiviteter utöver den vanliga undervisningen i ämnet. Eftersom man har mer tid på sig än på vanliga lektioner kan man exempelvis hinna med olika studiebesök under dessa dagar.

Lecture - Khazar Fatemi 

Khazar Fatemi

On 7 March, our Year 9 students had a visit from the journalist Khazar Fatemi, a day filled with emotions and insights. She shared her journey towards finding her memories and identity, and about her work and responsibility. "Use your voice; people are dying for their right to use theirs" is one of her messages, and we don't think anyone left the day with her unmoved. 

Her film "WHere My Heart Beats" gives us insights into what identity is and what it means. Her work with the TV series "Endangered Culture" gives us an understanding of what we take for granted every day. 

Thank you for an amazing day together. The Swedish Department is proud of the respectful reception we give our guests - without our students it wouldn't be possible. 

The Swedish Department and Khazar Fatemi 

From the Principal

Vårtecken

Stora, fluffiga snöflingor faller utanför fönstret, men trots det är våren på väg. Vinterns friluftsdagar och sportlovet är redan över, och snart är vårdagjämningen här. Ett vårtecken är också de nationella proven som genomförs i årskurs 3, 6 och 9.

Ytterligare ett vårtecken är att det är dags för våra årligt återkommande enkäter. Vi genomför enkäter bland elever, föräldrar och personal, och svaren från dessa är viktiga för vårt kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi ber er därför att gå in på SchoolSoft där det finns en länk till föräldraenkäten och hjälpa oss genom att fylla i den. Tack! På SchoolSoft kommer ni också att finna den information ni behöver inför vårens utvecklingssamtal, och information om era barns skolgång och resultat i allmänhet. Kontakta skolan om ni behöver hjälp med inloggning till SchoolSoft.

Student Work

Romeo & Juliet

Romeo & Juliet

Romeo and Juliet IESG Wednesday 22nd February and Thursday 23rd February 2017

 

Ten students all united in dignity,
In the IESG gym hall where we laid our scene,
From grudge to love and a little stupidity,
Some on stage where they ne'er hath been,

Vibrant, rich romance from lithe Marnix and sweet Alva,
Wild abandon from Erik, the singing Julia,
Cool and calm strength from Sara and Emma-Moa,
Chorus from Moa, heroics on and offstage from Irma,
Nobility from Kajsa and wild frolics from Greta.

There was love, hate, poetry, singing and swordfighting, wonderful props and an electric atmosphere.

Thank you to everyone involved but mainly to Marnix Van Heusden, Alva Lindblom, Erik Daunfeldt, Julia Simren, Sara Remback, Emma-Moa Almström, Moa Åhs Lundberg, Irma Bohlin, Kajsa Stenlund and Greta Olsson.

Pages